Adverteren op Amazon de voordelen

Eindelijk, Amazon is in Nederland! Amazon stijgt in populariteit en is een van de grootste webshops van de wereld. In vele landen is het verreweg het grootse e-commerce platform. Het platform heeft dan ook als doel om ook in Nederland de grootste marktplaats te worden. Steeds meer retailers kiezen voor Amazon als verkoop kanaal. Zowel organische als betaald.

Wat houdt adverteren in Amazon in en is het voor jou noodzakelijk om te adverteren op Amazon? We zetten de voordelen voor je op een rij.

 

Moet ik adverteren op Amazon?

Steeds meer klanten stellen de vraag of zij moeten adverteren op Amazon. Amazon geeft aan dat 50% van de verkochte producten, via externe verkopers wordt verkocht. Daar ook direct vanuit gaan voor jouw producten? Absoluut niet! 

Dit is uiteraard helemaal afhankelijk van het type organisatie en je doelstellingen. Daarnaast is prioriteit 1 dat je webshop optimaal is. Denk daarbij aan laadtijd, afbeeldingen, productspecificaties, prijzen, reviews en de ‘user experience’ in het algemeen. Op de productpagina’s besluit de bezoeker (bij adverteren via productadvertenties) ten slotte of hij/zij overgaat tot de daadwerkelijke aankoop. En juist die uiteindelijke conversie is waar je op beoordeeld wordt.

Hoe werkt adverteren op Amazon?

 

Amazon adverteren werkt op een soortgelijke manier als adverteren via Bol.com en Marktplaats. Is je webshop op orde en liggen je productafbeeldingen klaar? Adverteren via Amazon is mogelijk op 3 manieren: 

  • Gesponsorde productvermeldingen
  • Gesponsorde merkvermeldingen 
  • Productadvertenties 

 

Wat zijn de voordelen van adverteren op Amazon?

Met adverteren op Amazon is het mogelijk om miljoenen potentiële klanten te bereiken. Steeds meer kleinere winkels en webshops krijgen te maken met de concurrentie van grote spelers zoals Bol en Amazon.

Enkele voordelen van adverteren op Amazon zijn:

  • Groot bereik en meer verkopen
  • Vertrouwen en geloofwaardigheid
  • Beheersbare kosten
  • Verbetering in organische vindbaarheid

 

Groot bereik en meer verkopen

Per maand zijn er miljoenen actieve (potentiële) klanten die actief op zoek zijn naar mogelijk jouw producten. Amazon is een van de eerste platforms waar gebruikers op zoek gaan naar producten.

 

Vertrouwen en geloofwaardigheid

Amazon is bekend en heeft een zeer goede reputatie. Steeds meer mensen ervaren het gemak en het vertrouwen van kopen via Amazon. Dit helpt gebruikers om eenvoudiger over te gaan tot een aankoop. Kopers vertrouwen Amazon en maken zich geen zorgen over hun aankoop.

Als kleine retailers lift je mee op de reputatie van Amazon. Verkoop je op Amazon zorg je er tevens voor dat een koper automatisch vertrouwen krijgt in jouw organisatie. We zijn eerder geneigd iets te kopen bij een organisatie die ‘bekend’ is en goed staat aangeschreven dan bij een organisatie die we niet of nauwelijks kennen.

“Koop je liever een product bij Amazon of bij een winkel waar je nog nooit van hebt gehoord?”

 

Beheersbare kosten

Je krijgt toegang tot miljoenen consumenten die naar Amazon gaan op een specifiek product te kopen. Zij trekken deze consumenten aan die vervolgens op zoek gaan naar jouw producten. Deze consumenten zoeken op een specifiek product via diverse zoektermen. De zoekresultaten in Amazon bestaan uit organische en gesponsorde resultaten. Afhankelijk van jouw producten, branche en concurrentieniveau is het mogelijk direct verkopen te genereren tegen het vastgestelde budget. Feit blijft dat je ‘beter’ moet zijn dan je concurrenten.

 

Organische vindbaarheid

Geen geld uitgeven aan adverteren of juist de perfecte combinatie van betaald en organisch inzetten? Het kost veel effort, maar juist in combinatie met het adverteren op Amazon is het optimaliseren voor de organische vindbaarheid in veel situaties de moeite waard. Bij de focus op de organische vindbaarheid in Amazon moet je denken aan duidelijke productomschrijvingen (gebaseerd op zoekwoordonderzoek), optimalisatie van titels, afbeeldingen, de prijsstelling en uiteraard het product zelf. Het grote voordeel is dat deze optimalisatie ook ten goede gaat van je betaalde campagnes. Deze zullen namelijk ook beter scoren.

 

Amazon campagne optimalisatie als continue proces

Op Amazon staan zoveel producten aangeboden dat lukraak een campagne opzetten en een check op de performance lange na niet voldoende is. Bij overigens geen enkel goedlopend platform is dit een optie. Net als bij de andere kanalen, zorg dat je je campagnes continue optimaliseert. Aanpassen, meten, verbeteren, aanpassen, meten..….

Optimaliseren doe je op basis van je onder andere je zoekwoordstrategie, prijsstelling, je afbeeldingen en product reviews. Je zult zien dat dit ten goede gaat van zowel je betaalde campagnes als ook je organische vindbaarheid.

 

Hulp nodig met adverteren op Amazon?

Heb je vragen over adverteren op Amazon of heb je hulp nodig? Neem gerust vrijblijvend contact op om te sparren over de mogelijkheden voor jouw organisatie. 

freelance-marketing-eefbeen - klein

Laten we samenwerken aan
Jouw Marketing
uitdaging

“Als je iets wilt, dan lukt het ook.”

Scroll naar boven