Buyer persona's? Wat zijn het en waarom zet je dit in?
Buyer persona’s? Wat zijn het en waarom zet je dit in?
- Eef Beentjes
- februari 7, 2020
- 1:12 pm
Bekijk je wel eens je eigen marketing uitingen? Zijn ze persoonlijk of misschien we wat te generiek? Is het interessant genoeg voor je doelgroep? Heeft jouw doelgroep het gevoel dat je ze persoonlijk aanspreekt?
Geef je organisatie of merk (weer) een stem. Ga aan de slag met persona’s. Wat zijn persona’s en hoe zet je dit effectief in? Na het lezen van dit blog weet je wat een buyer persona is en waarom het handig is om hiermee aan de slag te gaan.
Verplaats jij je wel echt in je doelgroep?
Verplaatsen jij en je medewerkers je wel een in een ander? bijvoorbeeld in de (potentiële) klant? Vast wel! Echter doen jullie dit echt of denken jullie dit alleen? Het lijkt namelijk makkelijker dan dat het is. Van nature hebben we de neiging om onze eigen mening of ervaringen te projecten op een ander.
We kunnen dus wel stellen dat het erg belangrijk is om je in te leven in de ander om in te schatten waar hij/zij echt mee geholpen is of waarom iets wel of niet werkt. Dit geldt natuurlijk ook voor jouw (potentiële) klant. Zorgt dat je inzicht hebt in je klantgedrag en empower dit binnen je organisatie.
Hier komen persona’s om de hoek kijken. Maar wat is een persona nou precies en waarom is het belangrijk om deze te hebben?
Wat is een buyer persona?
Weet jij wie jouw ideale klant is en hoe je hem of haar het beste kan bereiken? Met buyer persona’s maak je dit inzichtelijk.
Laten we starten met een definitie van een buyer persona:
“Een buyer persona is een gedetailleerde schets met een naam & een gezicht van een representatieve klant op basis van motieven, gedrag & doelen.”
Tony Zambito
Het betreft een op onderzoek gebaseerde archetypische representatie van:
- Wie zijn je kopers?
- Wat proberen zij te bereiken?
- Welke doelen zorgen voor bepaald gedrag?
- Wat denken ze?
- Hoe gaan ze over tot aankoop?
- Wat zijn motieven voor een aankoop?
- Waar kopen ze?
Kortom…
Een persona is een gedetailleerde beschrijving van je (fictieve) ideale (potentiële) klant. Het is een schets van een archetypische (potentiële) klant Je ontwikkelt een (fictief) personage dat een deel van jouw doelgroep vertegenwoordigd. Het gaat dieper in op de menselijke aspecten en de motieven van bepaalde handelingen.
Persona’s representeren een deel van jouw doelgroep door de eigenschappen en karaktertrekken die ze hebben. Denk daarbij aan: geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, inkomen, doelen, motieven, frustraties, angsten & voorkeuren. De persona wordt zo realistisch mogelijk opgesteld en representeert een ‘echt persoon’ met een naam en gezicht.
Afhankelijk van je organisatie en de producten en/of diensten die je levert is het natuurlijk goed mogelijk dat je meerdere persona’s creëert.
Waarom is het gebruik van persona’s belangrijk?
Natuurlijk wil ook jij je (online) marketing & sales budgetten zo goed mogelijk besteden. Bereik je klanten op het juiste moment, op de juiste plek, met de juiste informatie, om zo meer verkopen te genereren.
Veel organisaties denken de doelgroep ‘wel te kennen’. Toch is het benoemen of overbrengen van gemiddelde drijfveren, motieven & frustraties vaak lastig. Mede omdat het niet ‘tastbaar’ is. Hierdoor mist in sommige situaties een eenduidig beeld van de doelgroep binnen de organisaties. Dit zegt overigens niet dat ze de doelgroep niet goed kennen. Persona’s maken de doelgroep ‘tastbaar’.
Persona’s:
- Zorgen voor een eenduidig beeld van een klantgroep
- Helpen je om prioriteiten te stellen
- Brengen je doelgroep tot leven
- Geven je diepgaande kennis over je doelgroep
- Zorgen voor effectievere & efficiënte communicatie
- De juiste content te leveren in de diverse fasen van de funnel
- Helpen de klantreis in beeld te brengen
Het doel van het onderzoeken en in kaart brengen van buyer persona’s is om ons in staat te stellen te komen tot een dieper begrip van klanten en hun koopbeslissingen. Hierdoor zijn betere beslissingen mogelijk over de te voeren marketing en sales strategie.
"Print de persona’s uit en hang ze in het zicht. Bijvoorbeeld in de vergaderruimte."
Wanneer is een buyer persona onmisbaar?
Naar mijn mening zijn buyer persona’s voor elke organisatie een must. Het vermindert tunnelvisies en geeft je een duidelijk tastbare schets van je doelgroep(en).
Verder:
- Bij het ontwikkelen en creëren van je (online) marketingstrategie
- Bij het ontwikkelen van (online) marketing campagnes
- Als je zelf niet binnen de doelgroep valt
- Als je focus ligt op verschillende klantsegmenten
- Bij het ontwikkelen van een website of app
Hulp nodig bij de ontwikkeling van persona’s?
Wil je graag aan de slag met de buyer persona’s voor jouw organisatie? Dit doe je op basis van deskresearch & fieldresearch. Bekijk over welke data je beschikt van je huidige en ideale klant, ga aan de slag met fieldresearch en ontwikkel je persona’s. Start met een ‘doelgroep’ sessie met een groep medewerkers. Hulp nodig? Neem vrijblijvend contact met mij .
Laten we samenwerken aan
Jouw Marketing
uitdaging
“Als je iets wilt, dan lukt het ook.”